Medikal ve Biyomedikal Market Açmak: Maliyeti ve Şartları

Medikal ve Biyomedikal Market sektörü 2024 yılında en yüksek potansiyel taşıyan iş fikirleri arasında yer alıyor. Sektör 2020 yılında yaşanan Covid dönemi sonrasında daha stabil bir iş hacmine sahiptir. Özellikle hastane bölgelerinde kurulan bu işletmelerde ilaç dışında her türlü sağlık ürünü satışa sunuluyor.
Türkiye ve dünya genelinde etkisini gösteren yüksek sağlık endişeleri sebebiyle medikal ve biyomedikal market işletmelerinin iş hacminde de sınırlı da olsa yükseliş bekleniyor. Siz de yıllık bazda yüzde 15 düzeyinde büyüme fırsatı sağlayan bu sektöre yönelik yeni bir yatırıma imza atabilirsiniz.
Medikal ve biyomedikal market işletmelerini kurmak için gerekli olan sermaye düzeyi ise yaşanan yüksek enflasyon ortamı sebebiyle yaklaşık olarak 3 katına kadar çıkmıştır. Bu da sektöre giriş için en büyük dezavantajlardan biri ile karşı karşıya kalacağınızı ortaya koyacaktır.
MEDİKAL MARKET NEDİR?
Medikal Market genel olarak ilaç dışındaki her türlü sağlık ürünün satıldığı işletmelerdir. Medikal Marketlerde satılan ürünlerin kategorisine göre, bu işletmelere Biyomedikal Market adı da verilmektedir. Genel olarak b tür işletmeleri açmak için spesifik bir belgeye ihtiyacınız yoktur. Doktorların önerisi dahilinde gerekli olan medikal ürünü müşteriye teslim edilmektedir.
İşletme sahipleri; dükkanda bulunan tüm medikal ürünlerinin depolanması, güvenli bir şekilde saklanması ve kullanımı konusunda hastalara bilgi verme sorumlulukları bulunmaktadır. Aynı zamanda resmi süreçleri takip etmek ve daha fazla müşteri çekebilmek için pazarlama çalışmalarına takip etmesi gerekir.
MEDİKAL MARKET AÇMAK: VİDEOLU ANLATIM
1. İŞ PLANI HAZIRLAYIN
Medikal market işine başlamadan önce mutlaka bir iş planı yapılması elzemdir. İş planı olmadan kurulan işletmelerin birçoğu açılış ve işi geliştirme sürecinde kritik sorunlarla karşı karşıya kalırlar. Bu sorunları yaşamamak için mutlaka öncelikli olarak bir iş planı hazırlanmalıdır.
İş planını hazırlama aşamasında sermaye ve işin kurulacağı alan ile birlikte; işin geliştirilmesi ve pazarlanması süreçlerinin de kurgulanması önem arz eder.
Ne iş yaparsanız yapın; her zaman bir planınız ve nihai hedefiniz bulunmak zorundadır. Aksi durumda işiniz amaçsızlaşır ve bir süreden sonra işinizi geliştirmeye yönelik arzu ve motivasyonunuzda azalma meydana gelir.
Hedeflerinize ulaştıkça da onları yenileriyle güncellemeniz gerekir. Sektör hızla değişim gösterdiği için bu mecburi bir süreçtir.
İNCELEYİN: 2024’te Para Kazanmak İçin Neye Yatırım Yapmalı? Tavsiye ve Öneriler
2. MEDİKAL MARKET’TE BULUNMASI GEREKEN ÜRÜNLER
Bir eczanede bulunan ilaç dışındaki tüm sağlık ürünlerini medikal ve biyomedikal market işletmenizde satışa sunabilirsiniz.
Bunlar genellikle şu kategorilerde yer alır:
- Hasta bezleri ve temizliği için ürünler
- Ateş ölçer
- Tansiyon aletleri
- Basküller
- İlaç saklama çantaları
- Ecza ve malzeme dolapları
- Burun aspiratörleri
- Sıcak su torbası
- Yürüme yardımcı ekipmanları
- Ortopedik ürünler
- Basın Simülatörü
- Fototerapi Radyometre
- Elektriksel Güvenlik Analizörü
- İnkübatör Analizörü
- Oksijen Analizörü
- Kişisel bakım ürünleri
- Diğer tıbbi malzemeler
- Diğer medikal cihazlar
Özellikle son yıllarda kişisel bakım ürünleri satan medikal marketlerde iş hacmi artışı gözlemlenmiştir. Dolayısıyla sektöre girecek olan girişimci ve yatırımcıların bu kategorideki ürünlere de yönelmesi önerilmektedir.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR: Yok Artık Diyeceğiniz Zengin Eden 16 İlginç İş Fikirleri
3. MEDİKAL MARKET NASIL AÇILIR?
Medikal market açmak ile bir gıda marketi açmak arasında ciddi farklar yoktur. Yapmanız gereken en önemli adımlardan biri mümkün mertebe büyük sağlık kuruluşlarına yakın olmaktır. Medikal marketteki ürünler dolayısıyla bir eczaneye yakın olmak yeterli iş potansiyeli sağlamayabilir. Bu nedenle hastanelerin etrafında olmanız büyük bir önem arz etmektedir.
Büyük hastanelerin etrafında genellikle birkaç medikal market bulunmaktadır. Bu nedenle en iyi alanda olmaya özen göstermeniz veya rekabet edebilmek için fiyat, müşteri memnuniyeti veya erişebilirlilik konusunda daha avantajlı olmanız gerekiyor.
Medikal marketler arasında ciddi bir rekabetin olduğunu belirtmek gerekiyor.
Medikal market için doğru bir alan bulduktan sonra yapmanız gereken en önemli adımı tamamlamış olursunuz. Bundan sonra işletmenizi başarılı bir şekilde kurmak üzere; çeşitli rafları ve medikal ürünleri temin etmekten geçiyor. Bu süreç çok zor değildir. Sermayeniz bulunuyorsa tüm ürünleri kolaylıkla temin edebilirsiniz.
Öncelikli olarak dükkanı bir medikal markete çevirmek için iç dizayn ve dekorasyon sürecine ihtiyacınız var. Bu süreç çok zahmetli değildir. Benzer medikal marketlere göz atarak ilham alabilir veya müşterilere iyi bir deneyim yaşatmak amacıyla kendi fikirlerinizi konuşturabilirsiniz.
Medikal Market Açmak İçin Gerekli Belgeler:
- 2 adet fotoğraf (şirket işletmesi ise gerekli değildir)
- Nüfus Cüzdanı Fotokopisi ve İkametgâh Belgesi
- Adli Sicil Kaydı Belgesi
- Sosyal Güvenlik Kurumu’na kayıtlı olunduğuna dair herhangi bir belge
- İşletici Kimlik Bildirme Belgesi (fotokopi)
- İmza Sirküleri ve Ticaret Sicil Gazetesi (fotokopi) (şahıs işletmesi ise gerekli değildir)
- Vergi Levhası (fotokopi)
- Oda Faaliyet Belgesi ve Oda Sicil Tasdiknamesi (fotokopi)
- Tapu ve Yapı Kullanma İzin Belgesi (fotokopi)
- Kira Sözleşmesi (tapuda adı geçen mülk sahibi/sahipleri ile yapılmalıdır) (aslı ya da noter tasdikli sureti) (işyeri kiralık ise)
- İşyeri Krokisi (yetkili bir kişiye çizdirilmelidir, üzerinde uzunluk ölçüleri, m² toplamı, çizen kişinin kaşesi ve imzası bulunmalıdır)
- İtfaiye Uygunluk Raporu
- ASAT İşyeri Açma Ruhsatı Görüş Belgesi (işyerinde tuvalet var ise)
- Güvenlik Kameraları ve Kayıt Sistemi bulunmalıdır (700 TVL IR LED dış mekan kamerası ya da 1080 HP HD dış mekan kamerası)
(işyeri 60 m² ve üzerinde ise)
Bu belgeleri temin ettikten sonra bağlı bulunduğunuz belediyeye giderek medikal market açmak için gerekli olan ruhsata ulaşabilirsiniz. Elbette süreç öncesinde vergi levhası ve oda faaliyet belgesi gereksinimi vardır. Bu süreçleri tamamlamak için de sonradan da çalışmanız gerekecek olan bir muhasebeci ile anlaşmanız mutlaka önerilir.
Tüm resmi işlemler için ortalama 4-5 bin liralık masraf yapmanız gerekecektir. Bazı belediyelerde ruhsat almak için daha yüksek masraflar ile karşılaşabilirsiniz.
İNCELEYİN: Sağlık Kabini Açmak
4. PERSONEL
Medikal markette bulunan personellerin mutlaka içerideki her türlü medikal ürün hakkında detaylı bilgiye sahip olması önemlidir. Hastanelerde bu amaçla verilen tüm ürünler doktorlar tarafından yoğun bir kullanım pratiği ile hastaya sunulmaz. Dolayısıyla hastalar bu tür ürünleri nasıl kullanacakları hakkında çok bilgiye sahip değildir.
Müşteri memnuniyeti yüksek ve müşteri odaklı bir medikal mağazası personeli bu açıdan fark oluşturma şansına haiz olacaktır. İşletmenizi tek başınıza yönetmek yerine bir veya birkaç personel ile yönetmeyi planlıyorsanız; alanında deneyime sahip personellere sahip olduğunuza emin olmanızı öneririz.
5. TOPTAN MEDİKAL ÜRÜNLERİN SATIN ALINMASI
Medikal marketlerde bulunan ürün listesini belirtmiştik. Bu ürünlerin hepsini toplu bir şekilde güvenle ve uygun fiyat ile alabileceğiniz çok sayıda firma vardır. İlaç sektöründen farklı olarak bu sektördeki ürünlerin fiyatları sabit değildir. Dolayısıyla işletmeler arasında ciddi fiyat farklarının bulunması doğaldır. Yapmanız gereken en önemli konu; bulabildiğiniz tüm toptan medikal ürün firmalarından teklif almaktır.
İnternet sayesinde toptan medikal ürün satan mağazaları keşfetmeniz zor değildir. Her türlü firmadan teklif alarak en iyi fiyatlara ulaştığınızdan emin olun. Aksi durumda rakiplerinizin gerisine düşerek daha yüksek fiyatlar ile ürün satmak durumunda kalabilirsiniz.
Medikal marketlerde fiyat avantajı sağlamak önemlidir. En iyi fiyatlara sahip olmak işletmenizin hem kısa hem de uzun vadeli olarak karlılığına ve iş hacmine doğrudan etki edecektir.
Ne tür ürün satın alırsanız alın; ilk etapta aynı üründen çok fazla satın almayın. Bazı hastaneler bazı bölümlerde çok tercih edilirken bazı bölümlerde çok tercih edilmez. Dolayısıyla hangi ürüne daha fazla ihtiyacınız olacağını maksimum 2 aylık periyot içerisinde net olarak öğreneceksiniz. Bu nedenle tüm ürünlerden bulundurun ancak çok fazla satın almayın. Bu sayede çok talep edilen ürünlerden daha fazla satın alarak; o ürünlerde daha uygun fiyatlara ulaşma şansı elde edeceksiniz.
Toptancılıkta ana kural; çok fazla satın alan en iyi fiyatı alır. Bu nedenle en çok satılan ürünleri belirledikten sonra o ürünlere yönelik toplu satın alma yapabilirsiniz.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR: Al Sat İşleri Yapmak İçin En Karlı 24 Ticaret Fikirleri
7. NE KADAR SERMAYE LAZIM?
Medikal market açmak için çok fazla sermayeye ihtiyacınız yok. İşi kurmak için sahip olmanız gereken nitelikleri tamamladıktan sonra gerekli olan sermaye düzeyi 260 bin lira civarında bulunmaktadır. Bu tutarın yüzde 60‘ına yakını malzemelerin satın alınması için kurulacaktır. Dolayısıyla işi kurmak için yapmanız gereken ana masraf 90 bin lira düzeyinde bulunmaktadır.
Medikal marketi hayata geçirdikten sonra ise düzenli ürün alımları için sürekli bütçeye sahip olmanız gerekiyor. Özellikle medikal ve biyomedikal toptancılarda bazen ciddi toplu alımlar için önemli fiyat avantajları bulunabilmektedir. Bunları kaybetmemek için sürekli nakit bulundurmanızı mutlaka tavsiye ederiz.
8. NE KADAR KAZANDIRIR?
Medikal ve biyomedikal marketlerde kar marjı genellikle çok satılan ürünlerde düşüktür. Ancak kişisel bakım dahil olmak üzere çok fazla satışı bulunmayan spesifik ürünlerde ve biyomedikal ürünlerde kar marjları çok yüksektir. Genel olarak standart medikal ürünlerde kar marjı yüzde 18, spesifik ürünlerde yüzde 40 düzeyinde bulunmaktadır.
2 yılını tamamlamış ve ilin-ilçenin en büyük hastanelerinden birine yakın lokasyondaki bir medikal marketin aylık iş hacmi 200 bin liraya yakındır. Bu tutarın ortalama yüzde 25’i net işletme karıdır. Bu da yaklaşık olarak 50-60 bin lira düzeyinde bir kar elde etme potansiyeli sağlamaktadır.
Bu tür işletmelerde genellikle çok ciddi personel masrafı olmaz. Ana masraf kiradır. Kiranız ölçüsünde net karı daha stabil bir şekilde hesaplayabilirsiniz.
EN ÖNEMLİ SÜREÇ: DOĞRU KONUM
Medikal market açmak isteyen girişimcilerin en çok dikkat etmesi gereken hususların başında doğru konum gelmektedir. İşletmenin para kazanma potansiyelinin artırılması için mutlak suretle hastanelere yakın lokasyonların değerlendirilmesi gerekiyor. Aksi durumda işletme için ciddi düzeyde reklam ve pazarlama çalışmalarına ihtiyaç duyulacaktır.